Ihminen ei tee, kun sille sanoo ”tee” – miten saat haluttua toimintaa aikaiseksi

Tuntuuko sinusta joskus siltä että pyyntösi kotitöiden tekemisestä lapsille tai puolisolle kaikuu kuin kuuroille korville? Lue teksti loppuun niin kerron sinulle miten tulevaisuudessa kotityöt tulee tehtyä ilman sen suurempaa hampaiden kiristelyä. Ainiin, on siellä lopussa myös tähän LinkedIn alustalle paremmin sopiva ammatillinen vinkki siihen, miten saat kohderyhmäsi paremmin sitoutumaan vaikkapa seuraavaan virtuaalitapahtumaasi. Teoreettisena pohjana tekstissä toimii vaikuttamiskirjallisuuden pioneerin, Robert Cialdinin Johdonmukaisuuden periaate. 

Noniin, aloitetaan. Kognitiivinen dissonanssi. Melkoinen sanahirviö. Mutta kuitenkin erittäin järkeenkäypä periaate. Ihminen pyrkii välttämään ristiriitaa (dissonanssia) sen välillä mitä teemme, sanomme, ajattelemme ja uskomme (kognitiot). Eli jos olet jotain mieltä, pyrit myös johdonmukaisesti toimimaan mielipiteesi mukaisesti. Tai toisinpäin, pyrit muokkaamaan mielipidettäsi toimintasi mukaiseksi.

Tupakointi on hyvä esimerkki. Röökimuija Riina tarvitsee nikotiinia. Mutta toisaalta Riinan tavoitteena on tulevana suvena juosta maraton alle neljän tunnin ja hän on hyvin perillä tupakoinnin terveydellisistä vaikutuksista

Riinalla on luontainen tarve vähentää tekojen ja tavoitteiden välistä ristiriitaa. Eli dissonanssia. Koska tupakoinnin lopettaminen on Riinalle erittäin vaikeaa, hän valitsee helpomman tien. Eli muokkaa asennettaan ja mielipidettään. “Täytyyhän elämästä nauttia. Elihän mun mummo Elvikin 100-vuotiaaksi vaikka tuprutteli punaista norttia kaksi toppaa päivässä. Sitäpaitsi ihan sama onko aika neljä tai viisi tuntia, kunhan juoksen sen maratonin. Mähän kompensoin juoksutreenillä röökauksen mahdolliset huonot vaikutukset. Ja mähän missaan kaikki työpaikan mehevimmät juorut jos en käy säännöllisesti röökipaikan sylkyringissä. Enkä yksinkertaisesti tule toimeen ilman juoruja” 

Tai oletetaan että allekirjoitat lakialoitteen, jossa vaikkapa halutaan lopettaa turkistarhaus. Sinulla ei ole ollut aiheesta aiemmin kovin voimakasta mielipidettä suuntaan tai toiseen, mutta päätät kuitenkin allekirjoittaa aloitteen. Välttääksesi ristiriitaa arvojesi ja käytöksesi välillä, muutat todennäköisesti mielipidettäsi enemmän tarhauksen kieltämisen suuntaan. Ja uusia minkkiturkkirukkasia tuskin enää ostat.

Ja nyt siihen kotityövinkkiin. Kannattaa testata seuraavaa lähestymistapaa ja kas, huomaat että se astianpesukone tyhjentyy huomattavasti useammin ilman hermoja kiristävää riitaa. 

Usein sortuu pyytämään pesukoneen tyhjennystä seuraavalla lauseella:  ”Joona, viitsisitkö tyhjentää pesukoneen?” Joona vastaa “Joo” ja jatkaa askareitaan. Ja mitä tapahtuu, siellä ne astiat seisoo vielä seuraavana päivänä. 

Paremman tuloksen saa aikaiseksi pyytämällä koneen tyhjennystä näin:

Sinä: Joona, ehditkö tyhjentää astianpesukoneen koulun/töiden jälkeen?

Joona: En ehdi millään, mä meen heti koulun jälkeen leikkimään Jukan kanssa. 

Jos et saa myöntävää vastausta ensimmäisellä kerralla, täytyy laittaa heti uutta matoa koukkuun. 

Sinä: Joona, ehditkö tyhjentää koneen sitten kun tulet kotiin Jukan luota.

Joona: Joo

Tässä vaiheessa kannattaa vielä varmistaa muistijälki jatkuvuuden periaatetta hyödyntäen.

Sinä: Eli ehdit siis tyhjentää koneen kun tulet kotiin Jukalta? Toistatko tämän vielä mulle kiitos.

Joona: Joojoo, ehdin tyhjentämään sen kun tulen Jukalta.

Ja kas, erittäin suurella todennäköisyydellä kone tyhjenee kun Joona tulee kotiin Jukan luota. Joona on sitoutunut suorittamaan tehtävän tietyllä hetkellä ja hän pyrkii alitajunnan tasolla välttämään ristiriitaa lupauksen ja tekojen välillä.  Eli aiemmin mainitsemaani kognitiivista dissonanssia. Tällä pienellä kikalla turhat riidat loppuu, riidat tekee tilaa rakkaudelle ja parhaassa tapauksessa olen tällä vinkillä antanut oman kontribuutioni Antti Rinteen peräänkuuluttamiin synnytystalkoisiiin…

Ja toiseen, siihen ammatilliseen vinkkiin. Kun olet järjestämässä seuraavaa virtuaalitapahtumaasi, pyri hyödyntämään samaa jatkuvuuden periaatetta. Kysy kohderyhmältä esimerkiksi mitä aihetta he haluaisivat virtuaalitapahtumassa käsiteltävän, mistä he kaipaavat lisätietoa. Kun olet saanut kohderyhmäsi aktivoitua tällä tavalla, he tulevat suuremmalla todennäköisyydellä tapahtumaan ja pysyvät aktiivisena linjoilla myös loppuun asti. Olemme tehneet tästä alustavaa tutkimusta asiakkaidemme tapahtumien puitteissa. Mutta tarkat tulokset julkaisemme sitten kirjassa, julkaisuajankohtaa en uskalla vielä luvata…

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn